söndag 10 april 2011

Trafikverket sluter upp bakom den massiva kritiken mot energimyndighetens biogasrapport!

Trafikverket sluter nu upp bakom den massiva kritiken mot energimyndighetens biogasrapport. "Man tittar ingenting på hur transporter kommer att utvecklas framöver, man tittar ingenting på hur fordonen kommer att utvecklas, eller behoven av hur transportbränslen kommer att utvecklas." Det säger Olle Hådell, miljösakkunnig vad gäller fordon och bränsle på Trafikverket.

Trafikverket saknar en plan för hur man ska satsa på biogasen.

Anders Mathiasson på Energigas Sverige poängterar något mycket viktigt. Om de aktörer som satsar på produktion, distribution och marknad för biogasen får fel signaler från det politiska systemet så kommer utvecklingen att stanna av.

Frågan är om det inte är just politik som ligger bakom rapporten.

Urban Kärrmark på Energimyndigheten säger i intervjun, "våra kritiker vill sätta mycket högre värden på biogas än vad vi är beredda att göra".

Biogasens bekymmer under många år har varit att det svepande kategoriserats som ett litet nischbränsle. Efter en mängd studier har det de senaste åren visats att biogasens potential är långt större än vad man tidigare vågat hoppas på. Enbart biogasproduktion från lantbruket, utan att använda energigrödor har en potential på närmare 8TWh. Det är dubbelt så mycket energi som vindkraften producerat.

Nu ska vi inte tillverka el av biogas, utan ersätta bensin och diesel i transportsektorn. Där det finns ytterst få alternativ som drivmedel.

Vad är då energimyndighetens inställning? Varför ger man närmare en miljard till forskning (termisk förgasning) inom biogasområdet, om biogasens utvecklingspotential nu är så marginell?

Det finns all anledning att titta vidare på detta. På återhörande!

Hör hela intervjun genom att klicka här.

Inga kommentarer: