torsdag 7 april 2011

I väntan på reducerat förmånsvärde för miljöbilar del 2









Idag skriver Finansminister Anders Borg och Miljöminister Andreas Carlgren på Göteborgspostens debattsida.

Inlägget handlar om något ytterst viktigt. Det är mer eller mindre en teaser inför vad som komma skall i vårpropositionen som presenteras nästa vecka. För miljöbilsbranschen, för energigasbranschen och biltillverkarna är det en avgörande fråga. Det är självkalrt inte en avgörande fråga för branscherna i sig, men det är en helt avgörande fråga för att ställa om transportsektorn mot en mer hållbar utveckling och utvecklingen av förnybara drivmedel.

Varför då? Ja, argumentationskedjan är tämligen enkel. Hållbar utveckling och miljöhänsyn är en viktig faktor för bilkonsumenter. Särskilt viktigt är det för de företag och verksamheter som använder tjänstebilar. Tyvärr är det fortfarande så att mlijöbilar per definition är dyrare än bilar som drivs med bensin och diesel drivmedel. Framförallt beror det på att många bilar har såkallad duel-fuelteknik som gör att både förnybara drivmedel och fossila, kan driva samma bil.

Det är så, att valet av drivmedel och fordon är extremt priskänsligt. När konsument tankar vid pump faller valet på det fossila istället för det förnybara, om priset är fördelaktigt.

Utredningar och rapporter visar att det reducerade förmånsvärdet är avgörande för valet av miljöbil som tjänstebil. Därför är det viktigt att reduktionen fortsätter. Vad som är avgörande i Borg och Carlgrens artikel är vilka drivmedel som kommer att omfattas av reduktionen. Jag förutsätter att det är fordonsgas, el, biodiesel och i viss mån etanol. Allt handlar om förbrukning och utsläpp av CO2.

Jag ser gärna att partikelhalter skärps i miljöbilsdefinitionen. Frågorna får vi svar på i vårpropositionen. En propp som jag hoppas, som branschen hoppas kommer innehålla positiva besked till fordons- och drivmedelsbranschen som mycket föredömligt tar tydliga steg mot en mer hållbar transportsektor.

Läs debattartikeln genom att klicka här.

Inga kommentarer: