lördag 26 februari 2011

Agera politiskt för fordonsgasens tillväxt!







Som bilist ska du kunna tanka tryggt och säkert. Drivmedel är energi, och energitrygghet är viktigt för Sverige. Trygga energileveranser och en robust tillgång till nödvändiga drivmedel är viktigt för Sverige. Men gäller det alla bilister och brukare av drivmedel?

När Mehrdad Mikailizadeh i Uppsala skulle tanka sin gasbil fanns ingen fordonsgas att tillgå. Sveriges Radio rapporterar om detta. Klicka här för att veta mer.

Varför är det så politiskt tyst om en fråga som i värsta fall berör närmare 50 000 bilförare? När biogasen är slut, väntar en leverans av naturgas. Naturgasen är mycket bättre än bensinen, men det är biogasen som är politiskt intressant på den förnybara arenan.

Varför är det så svårt att stimulera ökad produktion av biogas i Sverige?

Biogasen har en stor potential i Sverige. Närmare 3 miljoner personbilar kan drivas av biogas producerad av inhemskt avfall. Vid rötning av gödsel, matavfall och vattenslam kan vi i det närmastebli självförsörjande på drivmedel år 2020.

För att marknaden för fordonsgas ska fortsätta växa krävs ett antal insatser.

1. Inför en klimatbonus på förnybara drivmedel. Praktiskt går det till så att ett par ören läggs på priset för bensin och diesel. Pengarna transfereras utanför skattesystemet till en klimatbonus, som hjälper prodktion av förnybar drivmedel.

Det är oerhört svårt att konkurrera med oljan som drivmedel, då produktionskostnaden av olja är 2-3 kronor lägre än för biogas.

2. Bygg regionala gasnät för biogas och naturgas. Gasledningar underlättar leveranserna av gas. Det är också ett sätt att lagerhålla större mängder gas, så att våra gastankstationer aldrig står utan fordonsgas.

Jag återkommer i ärendet - skriv gärna dina kommentarer och tankar med anledning av inlägget så länget!

På återhörande!

Inga kommentarer: