torsdag 11 december 2008

Beslut klubbat om EU:s förnybarhetsdirektiv om biobränseln?

Vi väntar med spänning på Europarådets beslut om den kompromiss om miljö- och klimatmål som ska gälla för EU27 inför 2020.

EU-parlamentets och rådets förhandlare lyckades under tisdagen den 9 december enas om ett informellt beslut gällande förnybarhetsdirektivet med mål för biobränslen.

Det handlar om nationella målsättningar som säkerställer att minst 20 % av den totala energiförbrukningen inom EU ska komma från förnybara bränslen år 2020 samt 10 % av drivmedel inom transportsektor. Det är bindande målsättningar där medlemsstaterna ska ta fram nationella handlingsplaner. Kommissionen kommer att bevaka dessa handlingsplaner och vidta kraftfulla åtgärder mot de medlemmar som inte lyckas implementera direktivet.

Kommissionen kommer senast den 30 juni 2009 att anta en mall för de nationella handlingsplanerna. Medlemsländerna kommer att lägga fram sina nationella varianter senast den 30 juni 2010.

EU-kommissionens utvärdering av de nationella målen år 2014 kommer inte att förändra målet om 20 % år 2020, utan ska betraktas som en kontrollstation där förstärkningar av samarbetsmekanismer kan komma att tillföras.

Viktigt att notera inom ramen för det kommande beslutet:

• Möjligt att driva projekt och arbeta på en mellanstatlig nivå gällande produktion av grön el

• Möjlighet att bokföra statistik och resultat mellan de olika länder som deltar i gemensamma projekt. Detta är viktigt då en produktion av grön el i ett medlemsland, i stora delar kan användas av konsument i annat medlemsland.

• Möjlighet att koordinera nationella stödprogram mellan medlemsländer.



Målet om 10 % förnybar energi inom transportsektorn

Den informella överenskommelsen ger stöd åt målet om 10 % förnybar energi inom transportsektorn år 2020.

• Andra generationens drivmedel producerat från avfall, restprodukter och cellulosa kommer att ge dubbel effekt för att nå målet om 10 %. Det innebär att man får räkna produktion och användning, såsom att 5 % genererar ett resultat om 10 %.

• För att räknas som biodrivmedel krävs en nivå om 35 % mindre utsläpp av växthusgaser i jämförelse med fossila drivmedel. Från 2017 krävs ett förhållande om en minskning med 50 %, samt ny teknik och installation där reduktionen ska vara minst 60 %.

EU-parlamentets rapportör Claude Turmes (Greens/EFA and LU) är väldigt nöjd med resultatet av förhandlingarna. Han säger bland annat,”This is a good day for climate and energy security in Europe. With this major legislation renewable energy will be put at the very heart of EU energy policies and at the same time reinvigorate the European economy and jobs through green technology and investments”.

Denna informella kompromiss kommer att beslutas under Europarådets sammanträde den 11-12 december och biläggas vid parlamentets votering senare under december 08.


Läs mer på: http://www.europaportalen.se/index.php?newsID=37958&page=1001&more=1

European Renewable Energy Council: http://www.erec.org/fileadmin/erec_docs/Documents/Position_Papers/Press_Release_-_9th_of_December_2008.pdf

The European Wind Energy Association: http://www.ewea.org/fileadmin/ewea_documents/documents/press_releases/2008/RES/RES_Directive_special.pdf

Inga kommentarer: